top of page

Speltherapie

Klaver
Klaver

Speltherapie is bedoeld voor kinderen van 3 tot en met 12 jaar. Speltherapie kan ingezet worden wanneer ingrijpende gebeurtenissen (bv. het verliezen van een dierbare, ziekenhuisopname), sociale problemen (bv. pesten of gepest worden) of emotionele problemen (bv. weinig zelfvertrouwen of verlatingsangst) de ontwikkeling van een kind belemmeren.

Speltherapie is een vorm van psychotherapie voor kinderen, waarbij spel als middel gebruikt wordt om een kind te begrijpen en te helpen. Speltherapie is een effectief hulpmiddel om een kind te helpen weer in balans te komen en zijn ontwikkeling weer op gang te brengen. Het spel van een kind is de afspiegeling van zijn binnenwereld. Een wereld die wordt gevormd door hun fantasie, emoties, ervaringen en behoeften. Zoals volwassenen praten over de problemen die hen bezig houden, zo spelen kinderen over hun problemen. Spel is namelijk de taal van het kind.

 

Het spel geeft het kind gelegenheid om te ontspannen, gedachten, gevoelens en wensen te uiten, ervaringen te verwerken en te experimenteren met allerlei vormen van gedrag. De speltherapeut biedt het kind de mogelijkheid om nieuwe ervaringen op te doen, waardoor het kind emotioneel en cognitief nieuwe inzichten kan verwerven.

 

De vertrouwensrelatie tussen de speltherapeut en het kind is van essentieel belang. Wanneer die vertrouwensrelatie er is, kan het kind onbevangen spelen en neemt het kind de speltherapeut mee in de problematiek die het kind ervaart. Aansluiten bij de initiatieven van het kind is belangrijk voor de speltherapeut om zo de ‘speeltaal’ van het kind te leren begrijpen en ondersteuning te geven bij het uiten en verwerken van problemen. De speltherapeut speelt met het kind mee. Ze verwoordt en benoemt wat er in het spel gebeurt. Ze gebruikt allerlei interventies in het spel om het kind te helpen zijn balans weer te vinden. De speltherapeut heeft een empathische en accepterende  grondhouding en is voorspelbaar.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​
 

Werkwijze

De therapie vindt plaats in de spelkamer. Die is zo ingericht dat het kind zoveel mogelijk vrijheid heeft om met allerlei speelgoed en expressiemateriaal te spelen: verkleedspullen, gezelschapsspellen, een zand- en watertafel, poppen, dieren, voertuigen, teken- en knutselmateriaal, bouwmaterialen, etc. De speltherapeut heeft alle aandacht voor het kind en bouwt met hem of haar een vertrouwensrelatie op. Dat duurt soms een paar weken. Speltherapie is geen quick fix. De speltherapeut volgt het tempo van het kind in zijn spel, brengt onder woorden wat er gebeurt in het spel en/of speelt mee. Tijdens de sessies wordt er doelgericht en individueel gewerkt.

 

De therapie vindt wekelijks plaats op een vaste dag en tijd en elke sessie duurt drie kwartier. Hoeveel sessies een kind nodig heeft is moeilijk aan te geven. Dit is afhankelijk van de ernst van de problematiek, de mogelijkheden van het kind en de inzet van ouders.  Aan het begin van het traject zullen 3 tot 5 observatiesessies plaatsvinden om te kijken welke problematiek er speelt. Vervolgens wordt met ouders besproken aan welke doelen er gewerkt gaat worden. Na elke 10 sessies zal met ouders worden bekeken welke resultaten er zijn geboekt en in hoeverre de doelen behaald zijn.  

Spelen in de spelkamer
Boekje lezen in de spelkamer
Klaver
bottom of page